De har funnits genom alla tider, personer som klätt sig så att alla andra velat se ut som dem. Förr syntes de mest i film och på stora scener, men ju mer digitaliserade vi blir, desto fler modeikoner dyker upp. Idag kan egentligen vem som helst bli modeikon förutsatt att personen har en unik stil. Allt som behövs är bara ett Instagram-konto, en blogg eller en Youtubekanal. Vi blickar dock fortfarande gärna tillbaka på äldre tiders ikoner. Faktum är att de fortfarande är med och påverkar modescenen fast vissa är borta sedan länge.
Från Marilyn till Instagramkändisar
En av de modeikoner som de flesta känner igen är Marilyn Monroe. Med sin blonda korta frisyr och sina, på den tiden, vågade klänningar gör hon fortfarande avtryck på modescenen. Under 80-talet ville alla istället se ut som Madonna med tuperat hår, korta toppar och trasiga jeans. Mer nutida modeikoner är namn som bland annat Chloe Sevigny och Alexa Chung. Som tidigare nämnts har också en hel del nya ikoner poppat upp med hjälp av sociala mediers intåg. 5åriga Harlow är en modeikon av det ovanligare slaget. Trots sin unga ålder har hon redan blivit stor med hjälp av ett Instagram-konto.
Vem blir modeikon?
Det finns många människor som klär sig fantastiskt, men varför blir bara vissa modeikoner? Det korta svaret på den frågan är att den som klär sig ikoniskt ofta har något speciellt och nytt i sin stil, gärna något som de flesta andra inte vågar bära. Här kan vi ta modellen Twiggy som ett exempel. När hon dök upp på 60-talet bar hon klänningar som var mycket kortare än vad som tidigare var accepterat. Även hennes kroppsform spelade in då hon var mycket smalare än vad som var dåtidens ideal. Statusen som modeikon uppnås så klart också av exponering. Om ingen ser dig kan du heller inte bli något ikon.