Kroppar finns i alla former, färger och storlekar – ändå är det ofta endast en form som syns på catwalkerna runt om i världen. Den supersmala. Som en motreaktion på smaltrenden som råder börjar alltfler modehus och klädmärken att använda sig av modeller med större kroppar. Bland annat har underklädesmärket Lonely gjort en kampanj med variationer i modellernas kroppar och svenska Top Model har gjort en säsong med endast pluz-size modeller.
Lonely hyllar mångfalden
Som nämndes i början ser vi alla olika ut men i modemagasin och på catwalkerna syns mest väldigt smala, långa, vita kvinnor. Lonely har därför hösten 2016 gjort en kampanj med naturliga kroppar. Detta märke från Nya Zeeland av använt sig av bland andra Lena Dunham och Jemima Kirke från tv-serien Girls. Några av de övriga tjejerna i reklamen är gravida och har hår under armarna.
Lonelys satsning på naturliga kroppar har fått ett stort genomslag. Många hyllar företaget för att de vågar gå mot strömmen och satsa på någonting nytt. Egentligen borde det vara självklart att visa upp modeller i olika storlekar eftersom vi alla är byggda olika. Andra märken för kurviga är bland andra G-Star och Q´neel. Det sistnämnda är ett märke med en feminin och boho-inspirerad stil.
Top Model satsar på kurvor
Hösten 2016 var tv-programmet Top Model tillbaka på tv-skärmen. Den nya säsongen satsar på att hitta kurviga modeller och är ett samarbete mellan Sverige och våra grannländer Norge och Danmark. I USA är detta med så kallade plus-size modeller ingenting nytt. Programmet görs även i staterna och år 2010 blev Whitney Thompson den första plus-sizemodellen att vinna American Next Top Model. I programmen får du också smakråd både gällande smink och kläder. Ett annat tips är att klicka på ”Köp här om du är på jakt efter mode för kvinnor med kurvor” – där hittar du många plagg som smickrar din vackra kropp.
Ny trend inom modevärlden
Det verkar som att en ny trend är på väg att etablera sig i modevärlden. Kläder för kurviga är inte längre något som endast finns i en begränsad hörna längst in i butikerna. Nu satsar istället klädaffärerna på att erbjuda snygga plagg i fler storlekar som passar alla kroppar, från den smala till den kurviga. Idealen om vad en vacker kropp är förändras ständigt under tidens gång. Marilyn Monroe gjorde det hett med kurvor på 50-talet. På 60-talet kom Twiggy och pojkflickan blev trendig. Kvinnor har i alla tider försökt att förändra sina kroppar efter vad som är modernt. Det är hög tid att vi tillåts att vara som vi är oavsett om vi är långa, korta, kurviga eller raka i kropparna!